iPad apps 2

Er zijn verscheidene (gratis) apps te vinden op de iPad, waarmee de kinderen spelenderwijs leren programmeren. In dit circuit-onderdeel kunnen de kinderen (op willekeurige volgorde) werken met drie van deze apps. Deze apps werken allemaal volgens hetzelfde principe. Er staat een robotje op het scherm, welke door de kinderen mag worden geprogrammeerd. De manier van werken lijkt heel erg op die van 'Robio en Julia' (groep 5). De kinderen maken het programma met commandoblokken en testen daarna het gemaakte programma. De robot voert het uit en als het mis gaat, kunnen de kinderen proberen om de fouten (de bugs) uit hun programma te halen. Leerzaam en uitdagend.

 

Om dit onderdeel in een circuit te kunnen gebruiken heb je de volgende zaken nodig:

  • Een iPad.
  • De apps, zoals hieronder weergegeven.

 

Box Island

het poppetje van Box Island, dat zelf er ook uitziet als een kubus, moet een hele tocht afleggen. Door te coderen, kun je hem helpen. Let op! Deze app is slechts ten dele gratis. De aftekenlijsten hierbij tonen alléén het gratis gedeelte.

Cargo-Bot

Cargo-Bot is een pittig spel, waarbij je een hijskraan moet besturen. Het doel van de hijskraan is om kisten van de ene locatie naar de andere locatie te verplaatsen. Maar dit is nog behoorlijk lastig!

AlgoRun

Dit is een spel dat erg eenvoudig begint, maar zodra je in de derde serie levels bent aangekomen, wordt het al heel snel erg lastig. Een uitdagend spel voor de kinderen die wel van een uitdaging houden.

Hieronder vind je een PDF-bestand met daarin de doelen waaraan in deze lessenserie worden gewerkt. Ook zijn er aftekenlijsten voor de apps, zodat de kinderen kunnen bijhouden hoever ze zijn gevorderd, na een circuit-les. Op zich houdt elk spel dit ook wel bij, maar als een ander gaat werken met dezelfde iPad, dan maken de spellen hierin geen onderscheid.