Lego EV3 robot

U heeft er vast wel eens van gehoord: De Lego League. Een jaarlijkse wedstrijd voor kinderen van de hoogste groepen van de basisschool en de jongste groepen van het voortgezet onderwijs. Bij de Lego League programmeren de kinderen de EV3-robot van Lego. Het misverstand bij deze robot is dat het hier gaat om het bouwen met Lego. Maar in werkelijkheid gaat het om het programmeren van de robot. Om die reden past hij ook prima in ons rijtje.
Er moet wel gezegd worden dat het programmeren van deze robot, praktisch gezien, niet is weggelegd voor alle kinderen. Het gaat hier om een select groepje met affiniteit voor het programmeren en ook de taakgerichtheid om hier mee bezig te gaan. Niet alles kan flitsend en snel worden aangeleerd en dat geldt ook voor het programmeren van deze Lego-robot. De kinderen die dit gaan leren, moeten dus wel intrinsiek gemotiveerd zijn om dit te doen. Maar als ze dit kunnen, dan leren ze echt een paar hele coole skills!

 

Om dit onderdeel in een circuit te kunnen gebruiken heb je de volgende zaken nodig:

  • Een device waarop de (inmiddels niet meer door Lego ondersteunde) Mindstorms software (niet de app!) kan worden geïnstalleerd. (KLIK HIER)
  • Een internetverbinding waarmee de leerlingen de instructiefilmpjes van 'De Geflipte Klas' kunnen bekijken.
  • Diverse materialen (via de link onder 'Lesmateriaal', hieronder).

 

Via DEZE LINK kun je het lesmateriaal bekijken dat hierbij hoort en ook alle benodigde zaken downloaden.

 

Hieronder vind je een PDF-bestand met daarin de doelen waaraan in deze lessenserie worden gewerkt.