Ronny en Connie 1

RONNY & CONNIE - COMPUTATIONAL THINKING MET KLEUTERS

BESCHIKBAAR € 14,95

 

 

Je kunt dit boekje rechtstreeks via de webshop van de drukker bestellen.

KLIK HIER om naar de verkooppagina van de drukker te gaan.


Doelgroep:

Het boekje ‘Ronny en Connie’ is bedoeld voor leerlingen in groep 1 en 2.

Werkwijze:

De opbouw van elk hoofdstuk bestaat uit twee delen:

  • Lees een verhaaltje voor van Ronny en Connie.
  • Doe één of meerdere van de voorgestelde spelen met de kinderen.

Dit boekje bestaat uit twintig lessen. Wanneer er eens in de twee weken een les van Ronny en Connie wordt gegeven is dit boekje geschikt voor een volledig schooljaar.

Uitleg:

Het is belangrijk om te beseffen dat je kunt werken aan de doelen van programmeren, zonder dat je daadwerkelijk gaat programmeren. Eigenlijk is de term ‘programmeren’ ongelukkig gekozen voor dit vakgebied. De term ‘computational thinking’ dekt veel beter de lading en daarmee ook de doelen.

Het zal opvallen, tijdens het werken met dit boekje, dat zelfs het woord ‘computer’ amper voorkomt in de verhalen en spelen. De onderwerpen die worden behandeld sluiten aan bij veel populaire kleuterthema’s. De verhalen staan los van elkaar, zodat ze niet op volgorde hoeven te worden behandeld.

Benodigdheden:

Buiten het boekje zijn vaak andere materialen nodig. Dit zijn echter materialen die standaard op een school aanwezig zijn, zoals (gekleurd) papier of materialen die in een speellokaal te vinden zijn. De voorbereiding voor de leerkracht is in het algemeen minimaal.

Uitgangspunten:

Bij het maken van dit boekje zijn er enkele uitgangspunten:

  • De leerkracht heeft voor het gebruiken van dit boekje geen speciale computervaardigheden nodig en hoeft hiervoor ook geen cursus te doen of zich hier in te verdiepen.
  • Dit boekje moet een groot aantal doelen van programmeren behandelen, maar probeert dit te doen met behulp van ‘unplugged’ (zonder computer) lesmateriaal.
  • De focus ligt op het zogenaamde ‘computational thinking’, wat inhoudt dat het niet gaat om het omgaan met specifieke programma’s. Het gaat om het begrijpen van de logica achter computers en codes.

Doelen:

Bij elke les wordt omschreven aan welke doelen van het programmeren wordt gewerkt. Het zal je opvallen dat dit veelal geen nieuwe doelen zijn. Aan veel van deze doelen wordt al lang gewerkt binnen het kleuteronderwijs. Door met dit boekje te werken, worden deze doelen alleen bij elkaar gebracht en staat het helder op papier.

In onderstaande lijst vind je een totaaloverzicht van de doelen waaraan in dit boekje wordt gewerkt. Deze lijst is ook opgenomen in het boekje zelf.