
De website code.org biedt veel oefenmateriaal aan om te programmeren. Zo staan er ook een heel aantal Scratch-achtige games op. Dat wil zeggen dat dezelfde visuele programmeertaal van Scratch in deze games terug is te vinden. De games die elk uit een heel aantal levels bestaan, geven de leerlingen elke level een nieuwe, in moeilijkheidsgraad oplopende programmeerpuzzel. Bij het behalen van de puzzel, gaan de kinderen naar de volgende level.
Deze games kunnen op elk device worden gespeeld die over een actieve internetverbinding beschikken. Ook hoeft er niets te worden geïnstalleerd. De games werken gewoon in het browservenster.
Om dit onderdeel in een circuit te kunnen gebruiken heb je de volgende zaken nodig:
- Een device met een actieve internetverbinding.
- Per leerling een aftekenpapier (hieronder te downloaden).
Code.org : Hour of Code
De benodigde webgames zijn allemaal te vinden op de website van code.org (of klik op de afbeelding hiernaast). Een rechtstreekse link naar deze games vinden de kinderen op het aftekenpapier (hieronder te downloaden).
De laatste game op het aftekenpapier verwijst naar een andere site. Deze game is ook beduidend lastiger dan de webgames die op code.org zijn te vinden. Een uitdaging voor de echte programmeurs, dus.
Van elke game die op het aftekenpapier te vinden is, hebben we een document gemaakt met de juiste antwoorden. Deze documenten zijn bedoeld voor de leerkrachten en dus NIET voor de kinderen!
Hieronder vind je een PDF-bestand met daarin de doelen waaraan in deze lessenserie worden gewerkt. Ook is er een aftekenlijst voor de webgames, zodat de kinderen kunnen bijhouden hoever ze zijn gevorderd, na een circuit-les. Daarnaast is er een antwoordenboekje gemaakt voor elk van de webgames, welke ook hieronder zijn te vinden.
⚠ Deze inhoud is op dit moment helaas niet beschikbaar. Neem contact op met de beheerders van deze site, zodat zij de betreffende plugin kunnen controleren.